tarot
Alfred Douglas badacz Tarota o uznanym autorytecie powołuje się na pierwsze
wzmianki o kartach z roku 1441. Jedną z najstarszych talii kart Tarota, która przetrwała do naszych czasów jest talia Visconti, która została namalowana przez włoskiego artystę Bonifacio Bembo dla księcia Mediolanu Viscontiego Sforza z okazji ślubu Z Biancą Marią Visconti. Najwcześniej pojawia się też nazwa w związku z wczesnorenesansowym freskiem w pałacu Case Boromeo"Grający w tarocci".
W Dobie Renesansu była popularna gra o nazwie "tarroci". Nazwa "Tarok" po włosku "tarocco" pojawiła się w XVI wieku. Karty Tarota służące wcześniej do gry przeszły swoją ewolucję i stały się jednym z największych mediów wróżebnych. W XVIII wieku Court de Gebelin przypisał alfabet hebrajski do Arkan Wielkich Tarota i najprawdopodobniej stworzył legendę ich egipskiego pochodzenia. Kontynuował to W XIX wieku francuski okultysta Eliphas Levi który połączył Tarota z Kabałą i przyporządkował go kabalistycznemu drzewu zycia. Znaczący dla zrozumienia symboliki Tarota był wiek XIX i początki XX, co było też związane z wielkim rozwojem nauk ezoterycznych i spirytyzmu.
W szczególności przyczynił się do tego Zakon Złotego Brzasku założony w 1887 roku przez grupę intelektualistów brytyjskich. Na początku XX wieku Wielkim Mistrzem Zakonu został Wiliam B. Yeats (laureat literackiej nagrody Nobla) a 26-11-1898 roku wstąpił do niego Aleister Crowley, który wniósł ogromny wkład w opracowanie nauk i symboliki zakonu a także opracował własną talię Tarota, która w dzisiejszych czasach jest nader popularna.
Z Zakonu Złotego Brzasku pochodzi też bardzo znana talia Raidera-Waita namalowana przez Pamelę Coleman Smith. W 1912 roku w czasopiśmie "Equinox" A.Crowley opublikował swoje "Medytacje" dotyczące Arkan Wielkich Tarota a następnie w książce "Księga777" zebrał symbole i pojęcia nauk ezoterycznych prawie wszystkich czasów i narodów w powiązaniu z Arkanami Tarota. Klasyczną publikacją na temat Tarota jest jego "Księga Thota" napisana w latach 1938-1942. Zakon ostatecznie zakończył swoją działalność w roku 1937 a sekretarz A. Crowleya zebrał i wydał trzytomowy zbiór dokumentów zakonu.
Tarot zawiera:
Arkana Wielkie składające się 22 kart przedstawiających wielkie tajemnice, archetypy ludzkich doświadczeń życiowych.
Arkana Małe składające się z 56 kart podzielonych na 36 kart liczbowych od dwójki do dziesiątki, 16 kart dworskich (figur) i cztery asy. Arkana Małe dzielą się na 4 kolory zwane Dworami powiązane z poszczególnymi żywiołami:
Buławy - żywioł Ognia - (zodiakalny Baran, Lew i Strzelec) -działanie i energia
Kielichy - żywioł Wody - (zodiakalny Rak, Skorpion, Ryby) - uczucia, życie emocjonalne
Miecze - żywioł Powietrza - (zodiakalny Bliźniak, Waga, Wodnik) - intelekt
Monety - żywioł Ziemi - (zodiakalny Byk, Panna, Koziorożec) - świat materialny.
Nie będę opisywać znaczenia i interpretacji poszczególnych kart. Każdy dochodzi własną drogą do tej wiedzy i nie zawsze pokrywa się ona z tym, co możemy przeczytać w poszczególnych publikacjach. Zasadnicze archetypowe znaczenie kart Arkan Wielkich i sytuacyjne przystające do dnia codziennego znaczenie kart Arkan Małych w różnych rozkładach ma bardzo wiele odcieni znaczeniowych i tylko praktyka i solidne przygotowanie teoretyczne może pozwolić nam na właściwą interpretacje.
Napomknę tylko o jeszcze jednym zagadnieniu, które może osoby niezbyt zorientowane w symbolice poszczególnych kart wprowadzać w błąd.
W wieku XIX w śród ezoteryków pracujących z Tarotem pojawiło się przekonanie, że
należy zamienić miejscami w Arkanach Wielkich kartę VII - Sprawiedliwość i XI - Moc,
aby nie naruszać kolejności przypisanych do nich znaków zodiaku. Więc zdarzają się talie w obu wersjach. W swojej talii A. Crowley nie zaakceptował tej zmiany a nawet nadał nowe nazwy obu tym kartom Sprawiedliwość zmienił na Równowagę i pozostawił na pozycji VII a kartę Mocy nazwał Pragnienie i pozostawił na pozycji XI.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home